skip to Main Content
info@twostep.nl | +31 (0) 416 537287
Langere Meta Description In Google

Langere meta description in Google

  • Blog

Sommige mensen is het wellicht al opgevallen, maar in veel gevallen is de lengte van de meta description die Google laat zien bij de normale resultaten langer dan we al jaren gewend zijn. De laatste jaren is de geadviseerde lengte van meta descriptions 165 tekens. Dit is ook de lengte die je vaak terug ziet komen in plugins die de lengte van meta descriptions adviseren, zoals de veelgebruikte Yoast plugin.

Vanaf eind november 2017 zien we echter steeds meer gevallen waarbij de description die getoond wordt in Google langer is. Google heeft niet aangegeven hoe lang de description dient te zijn, maar verschillende onderzoeken laten zien dat er geen descriptions getoond worden van meer dan 320 tekens. Deze worden afgekapt met drie puntjes, zoals dat in het verleden ook het geval was als het te lang was. Bij de langere descriptions is de ondergrens ongeveer 230 tekens geworden. Bij de oude situatie werd de lengte van de meta description nooit weergegeven over meer dan 2 regels. Nu loopt dat op naar 4 regels. Er is dus veel meer ruimte beschikbaar om de zoeker te verleiden.

Wat betekent een langere meta description voor mijn resultaten?

Voor informatieve zoekopdrachten houd dit waarschijnlijk in dat de click through rates lager worden. De zoeker heeft namelijk een grotere kans dat het antwoord op zijn vraag al in de snippets te vinden is en dan is de noodzaak om door te klikken minder.

Voor commerciële zoekopdrachten is er een kans om meer relevante informatie te geven. De kunst is om de zoeker nog meer te verleiden om op jouw link te klikken. Je kunt dus de click through ratio voor jouw pagina verhogen met een interessante, verleidende meta description.

Een nadeel van de langere descriptions is wel dat de resultaten met een langere description meer ruimte innemen. In plaats van 2 regels tekst is het nu vaak 4 regels tekst. Dit betekent dat de click through ratio van pagina’s die een minder goede positie hebben en dus lager op de 1e pagina staan, nog lager wordt. Zij gaan minder kliks krijgen. Men moet namelijk nog verder naar beneden scrollen om ze te zien.

Oude situatie:

Nieuwe situatie:

Meer informatie over de langere meta descriptions in Google?

Wij helpen je graag verder! Bel ons via +31 (0) 416 – 537287, stuur een mail naar info@twostep.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.