skip to Main Content
Kies voor TWO STEP
Web & Marketing
  • Werken met Two Step is voor ons als zeer prettig, informeel en laagdrempelig ervaren met een hoge mate van professionaliteit. De uitleg vanaf het begin heeft mede bijgedragen aan een sterke opbouw van de website.
    Coert Donders - NeBeK
  • Bijna alle aangegeven zoekwoorden op 1 bij Google en bijna dagelijks offerte aanvragen. En het belangrijkste? Ruim 20% omzetstijging! Kleine wijzigingen worden snel doorgevoerd en een half woord is vaak al genoeg.
    Harold Weistra - CADdesign
  • Dankzij onze website zijn wij beter vindbaar op het internet. We zijn zeer tevreden over de samenwerking en inleving in ons bedrijf met als resultaat een prachtige website van grote kwaliteit. Super tevreden!
    Jan van Dam - Eetcafé de Zwaan
MENU
Linkbuilding In 2018: Is Het Nog Wel Relevant?

Linkbuilding in 2018: is het nog wel relevant?

Je hebt vast wel eens gehoord van linkbuilding. Het was tot een paar jaar geleden dé manier om je website hoger in de zoekmachine te krijgen. Tegenwoordig lijkt alle aandacht te zijn verschoven naar het publiceren van ‘hoogwaardige content’. Is het actief verzamelen van backlinks dan nog wel belangrijk in 2018?

Linkbuilding, hoe zat het ook alweer?

Linkbuilding houdt in dat je een kwalitatief en relevant netwerk van links opbouwt die verwijzen naar jouw website, ook wel backlinks genoemd. Er is een groot belang bij het verkrijgen van backlinks aangezien ze kunnen bijdragen aan een groter bereik, meer traffic en uiteindelijk een betere organische positie van je website in de zoekmachine. Elke link naar een afbeelding, video of webpagina geeft namelijk de populariteit van je website aan.

Linkbuilding kan ook tot stand komen door gebruik te maken van interne links. Doordat content op de juiste manier intern met elkaar wordt verbonden, kan deze gemakkelijker gevonden worden. Ook zorgt dit ervoor dat zoekmachines makkelijker de structuur van je website kunnen indexeren.

Niet meer van deze tijd

De focus binnen online marketing ligt niet enkel meer op linkbuilding. Andere takken binnen zoekmachineoptimalisatie, zoals hoogwaardige content, zijn gestegen in prioriteit. Ondanks dat linkbuilding onlosmakelijk verbonden blijft met SEO, is het belang ervan iets naar de achtergrond verschoven maar vergt het nog altijd veel tijd en energie. Vandaar dat de focus tegenwoordig op andere pijlers binnen zoekmachineoptimalisatie ligt, zoals een veilige, snel ladende website, met een duidelijke interne linkstructuur en bovenal kwalitatieve en relevante content.

Verder zijn het de zoekmachinegiganten, zoals Google, die constant in beweging zijn. Er wordt meer en meer waarde gehecht aan de kwaliteit van de backlinks. Linkbuilding gefocust op veel resultaat in korte tijd, zoals spam en het plaatsen van enorm veel links tegelijk, wordt tegenwoordig flink bestraft. Zo loop je het risico dat de organische positie van je website in de zoekmachine daalt, in plaats van stijgt.

Hoe moet het dan in 2018?

Ondanks dat linkbuilding niet meer bovenaan het ‘to-do lijstje’ van ieders online marketingstrategie staat, is het nog altijd een belangrijk onderdeel om de organische positie van je website binnen de zoekmachine te verhogen. Het is echter wel zo dat kwantitatieve linkbuilding plaats heeft gemaakt voor kwalitatieve linkbuilding. Dit betekent dat je veel meer baat hebt bij één kwalitatieve link, dan tien links van websites van lage kwaliteit.

Er zijn verschillende gradaties als het aankomt op kwalitatieve links. Zo heb je links die voor relatief weinig impact zullen zorgen maar wel goed zijn om te hebben. Denk hierbij aan relevante startpagina’s en bedrijvengidsen. Deze vormen een goede basis van links naar je website.

Links die meer impact hebben op je positie binnen de zoekmachine vind je bijvoorbeeld terug op bekende blogs in de markt, vergelijkingswebsites of websites van brancheverenigingen. Deze kosten dan ook wat meer moeite om te verkrijgen.

Ten slotte zijn er links die grote invloed hebben op je positie in de zoekmachine, zoals websites van kranten en andere bekende publicaties. Vaak zijn de links op deze websites alleen tegen betaling te verkrijgen.

Variëren met links is erg belangrijk. Denk hierbij aan een combinatie van shares op social media, bronvermeldingen vanaf andere websites en een goede interne linkstructuur. Door een goede variatie van links zal de zoekmachine jouw website als autoritair beschouwen.

Influencer marketing

Influencer marketing speelt ook een steeds belangrijkere rol. Door een influencer te gebruiken als medium tussen jou en je potentiële klant kun je indirect een groot publiek binnen jouw doelgroep aanspreken. Het moet iemand zijn die een autoriteit is binnen jouw vakgebied. Op die manier wordt jouw eigen reputatie, geloofwaardigheid en autoriteit versterkt. Denk eraan om een influencer in te zetten die al beschikt over het publiek wat jij ook wilt bereiken. Zo kun je er van uit gaan dat de mensen die vanaf de pagina van de influencer naar jouw website komen, bijna altijd geïnteresseerd zijn in wat je aanbiedt.

Meer weten?

Ben je na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden naar de mogelijkheden van linkbuilding? Neem dan contact met ons op! Two Step Web & Marketing heeft jaren ervaring in het verkrijgen van waardevolle backlinks voor verschillende klanten. Volg ons ook op Facebook voor de laatste updates rondom online marketing!

Back To Top