skip to Main Content
Mobiele Seo Website

2 stappen voor effectieve mobiele SEO

  • Blog

“Zoekmachine optimalisatie”, ook wel SEO genoemd, is een veelgebruikte online marketing term die wordt gebruikt om “het geheel aan activiteiten om een webpagina hoog te laten scoren in de organische zoekresultaten” aan te duiden.

Het gaat echter een stuk verder dan de optimalisatie van webpagina’s. Nieuwe ontwikkelingen van zoekmachines, websites en apps maken het echter wel moeilijk om duidelijk te krijgen wat de do’s en don’ts zijn.  Hieronder vindt u een aantal belangrijke punten met betrekking tot mobiele SEO.

Facts en cijfers over ‘de groei van mobiele apparaten’
Het gebruik van mobiele telefoons en tablet is de afgelopen jaren flink gestegen. Ongeveer 80% van de Nederlanders tussen de 18 en 80 jaar bezit een mobiele telefoon. Daarnaast bezit ruim 60% van de huishoudens in Nederland een tablet.

Van alle ‘mobiele gebruikers’ in Nederland gebruikt 90% internet op de apparaten. In het eerste kwartaal van 2016 werd er voor ongeveer 5 miljard euro mobiele aankopen gepleegd. Deze aantallen lijken alleen nog maar te stijgen, met als gevolg dat het belang van mobiel vriendelijke websites ook is gestegen.

1. Leer de nieuwe SEO-mogelijkheden voor mobiel

Het belang van mobiel vriendelijke websites is vanaf het einde van het jaar 2014 flink toegenomen. Mede doordat Google besloot om mobielvriendelijkheid als ranking factor mee te nemen gingen veel bedrijven zich richten op de mobielvriendelijke websites. Een aantal aspecten die Google heeft toegevoegd voor mobiele SEO zijn:

Mobielvriendelijke structuur als ranking factor
Vanaf het begin van 2015 werd snel duidelijk dat Google serieuze stappen ging nemen om mobiel vriendelijke sites te waarderen. Responsive designs (dit zijn design die zich aanpassen aan het formaat van het apparaat van de gebruiker) van websites werden, en worden nu nog, positief gewaardeerd.

Progressive Web Apps (PWA)
Een PWA kan het beste worden beschreven als een website in de vorm van een applicatie (app) die kan worden opgeslagen op telefoons. Deze applicatie kan ook worden bekeken zonder internetverbinding. Als eigenaar van de app kunt u klanten gemakkelijk en doelgericht interesseren met nieuws, aanbiedingen en acties.

Accelerated Mobile Pages (AMP)
Voldoet een website aan de AMP normen dan gaat dit ten goede van de zoekmachine optimalisatie. De AMP norm stelt onder andere dat sites die geoptimaliseerd zijn volgens de AMP voorwaarde 4x sneller laden en 10x minder data verbruiken dan niet-AMP geoptimaliseerde sites.

2. Breng effectieve invulling aan uw websites met mobiele SEO

Allereerst is het belangrijk dat Google de mogelijkheid krijgt om een website te indexeren. Dit kan bijvoorbeeld bij een WordPress website via het admin pannel. Ga naar ‘instelling’ -> ‘lezen’ en kijk vervolgens of het vakje ‘zoekmachine zichtbaarheid’ uitstaat. Indien dit aanstaat geeft het een signaal naar Google dat deze website niet gevonden mag worden. Google bepaald echter zelf om hier gehoor aan te geven. Daarna is het verstandig om de gehele website te indexeren, dus ook Javascript en CSS bestanden.

Specifieke regels vanuit Google voor mobiele SEO

  • Zorg voor een responsive design, dit betekent dat een webpagina zich aanpast aan het apparaat van de gebruiker (desktop, laptop, tablet, mobiele telefoon).
  • Zorg dat alle teksten direct leesbaar zijn zonder hier vervolgstappen voor te hoeven nemen (bijvoorbeeld inzoomen).
  • Houdt voldoende ruimte tussen knoppen en teksten met links zodat de gebruiker niet per ongeluk de verkeerde knop of tekst aanklikt als gevolg van te weinig open ruimte tekst.
  • Maak geen gebruik van Flash software, deze software werkt nadelig voor mobiele apparaten.

Andere handige tips voor mobiele vindbaarheid

  • Controleer de laadtijd van uw pagina voor desktop en voor mobiel, het kan zijn dat de desktopversie snel laadt maar dat de mobiele versie dat niet heeft. Snelle laadtijden van pagina’s scoren hoger dan pagina’s die lang moeten laden.
  • Heeft u sliders op uw website? Grote sliders nemen veel plek in beslag en kunnen tot een slechte ervaring leiden voor mobiele gebruikers, u kunt deze uitschakelen voor mobiele gebruikers.
  • Kijk goed of uw website niet te veel tekst achter elkaar heeft staan, als mobiele gebruiker kan het erg vervelend zijn om door een lang verhaal heen te moeten scrollen, wissel tekst af met afbeeldingen.