skip to Main Content
Kies voor TWO STEP
Web & Marketing
  • Werken met Two Step is voor ons als zeer prettig, informeel en laagdrempelig ervaren met een hoge mate van professionaliteit. De uitleg vanaf het begin heeft mede bijgedragen aan een sterke opbouw van de website.
    Coert Donders - NeBeK
  • Bijna alle aangegeven zoekwoorden op 1 bij Google en bijna dagelijks offerte aanvragen. En het belangrijkste? Ruim 20% omzetstijging! Kleine wijzigingen worden snel doorgevoerd en een half woord is vaak al genoeg.
    Harold Weistra - CADdesign
  • Dankzij onze website zijn wij beter vindbaar op het internet. We zijn zeer tevreden over de samenwerking en inleving in ons bedrijf met als resultaat een prachtige website van grote kwaliteit. Super tevreden!
    Jan van Dam - Eetcafé de Zwaan
MENU
Waarom Is Het Gebruik Van Google Analytics Belangrijk?

Waarom is het gebruik van Google Analytics belangrijk?

Steeds vaker krijgen wij de vraag van klanten wat Google Analytics is en waarom het belangrijk is om te gebruiken. In dit blogartikel leggen wij uit waarom het zo belangrijk is om het te gebruiken. Maar eerst zullen wij uitleggen wat het is.

Google Analytics is een software van Google om statistieken van een website te verzamelen en op een overzichtelijke manier weer te geven. Via deze dienst kun je bijna alle activiteiten naar, op en van de website meten en inzichtelijk krijgen. De meest gebruikte statistiek binnen de software is van het aantal bezoekers op de website. Daarbij is het gemakkelijk dat je aan kan geven van welke periode je de gegevens wilt zien.

En nu hoor ik je denken, waarom moet ik Google Analytics gebruiken. Via deze software kun je veel soorten meetgegevens en rapportages analyseren. De rapportages kun je op maat maken. Met het behulp hiervan kun je antwoord gegevens op de volgende vijf vragen.

1. Wat voor soort bezoekers bezoeken mijn website?

Bij Google Analytics kun je inzicht verkrijgen in wat voor soort bezoeker jouw website bezoekt. Je kan hierdoor zien welke browser, scherm en schermresolutie de websitebezoekers gebruiken, maar zelfs ook uit welk land, provincie of plaats zij komen. Tevens kun je zien of het nieuwe of terugkerende bezoekers zijn. Daardoor kun je besluiten op welk verzorgingsgebied je gaat richten. Ook kun je concluderen dat je een bepaald type scherm of resolutie niet hoeft te ondersteunen, omdat dit nauwelijks gebruikt wordt.

2. Wat doen de bezoekers op mijn website?

De websitebezoekers hebben een bepaald gedrag en dat kun je monitoren via Analytics. Je kan de website optimaliseren door te kijken naar hoe lang de bezoekers op de website en op bepaalde pagina’s blijven, welke pagina’s bekeken worden, waar de bezoekers de website verlaten en wat de bouncerate is.

De bouncerate, ook wel bouncepercentage genoemd, houdt het percentage bezoekers in dat op de website is gekomen, maar geen vervolgactie heeft ondernomen. Hieruit kun je ook opmaken hoe tevreden de websitebezoekers zijn over de inhoud van de website/pagina’s. Iedere pagina heeft een eigen bouncepercentage. Een hoog bouncepercentage kan slecht zijn voor de reputatie in Google, omdat voor Google de tevredenheid van de bezoekers een belangrijke factor is. Daarbij is het wel lastig om te zeggen wat een goed bouncepercentage is. Door deze gegevens kun je concluderen welke pagina’s slecht bezocht worden en welke eventueel veranderd moeten worden.

3. Wanneer komen deze bezoekers op mijn website?

Via deze software kun je zien wat de drukste dagen en/of tijdstippen zijn op de website. Op basis van deze tijdstippen kun je beslissen wanneer je een bepaald artikel plaatst op de website of bepaalde marketingactiviteiten inzet.

4. Waar komen mijn bezoekers vandaan?

Met Google Analytics kun je tevens kijken vanuit welke bron jouw bezoekers komen. Je kan namelijk zien of de bezoekers via de zoekmachines komen, via betaald adverteren (AdWords), direct (door jouw URL in te voeren), verwijzende websites en Social Media. Tevens kun je zien vanuit welk apparaat de websitebezoekers komen, namelijk Mobiel, Desktop en Tablet.

Door deze gegevens kun je concluderen via welke bronnen je het beste kan adverteren. Dit geldt daarentegen ook andersom, als een bepaalde bron weinig gebruikt wordt. Dan is het advies om daar minder op te focussen.

5. Hoe behaal ik mijn conversies?

Met het opstarten van je website heb je vast en zeker doelen gesteld. Bij het meten van de conversies kun je een doel instellen. Zoals bijvoorbeeld als je het doel hebt om offerte aanvragen te krijgen. Als er dan een aanvraag gedaan wordt, is het doel bereikt. Daarnaast kun je dan ook bekijken vanuit welke bron het doel is behaald.

Op basis van de bovenstaande data kun je concluderen welke stappen je moet nemen en kun je de website verder optimaliseren door bepaalde punten te verbeteren. Daarbij kun je via deze software in de gaten houden of de zoekmachineoptimalisatie tot betere posities en meer bezoekersaantallen leidt. Het geeft namelijk inzicht in hoeveel bezoekers er per kanaal op de website komen en wat ze opbrengen. Je kunt bepalen waar de kansen liggen en waar je tijd en geld in gaat steken!

Hulp nodig bij Google Analytics?

Heb je nog geen Google Analytics account en heb je hulp nodig bij het opstarten hiervan? Of heb je al wel een account en wil je uitleg bij het gebruik? Dan kan Two Step Web & Marketing je helpen met een Google Analytics training. Heb je hier interesse in? Wij helpen je graag verder! Bel ons via +31 (0) 416 – 537287, stuur een mail naar info@twostep.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

Back To Top