skip to Main Content
info@twostep.nl | +31 (0) 416 537287
Blog Voice Search

Welke invloed heeft Voice Search op SEO?

  • Blog

Het is een trend die we al langer op zien komen, maar die dit jaar ook op de lijsten staat van de zoekmachinetrends; de voice search!

In 2016 gaf de CEO van Google aan dat 20% van de zoekopdrachten al voice-gestuurde zoekopdrachten waren. Spraakgestuurde zoekmachines worden ook steeds slimmer. Kijk alleen al naar het aantal foute of irrelevante antwoorden. Dat is inmiddels van 20% verminderd naar 8%. Volgens Google is dat ook één van de belangrijkste redenen dat steeds meer mensen voice search willen gebruiken! Wat dit voor invloed heeft op SEO? Je leest het hier!

Standaard voer je met een toetsenbord een zoekopdracht uit maar steeds vaker gebruikt men de eigen stem! Het is makkelijk, snel en handsfree. Op dit moment worden de meeste spraakgestuurde zoekopdrachten gedaan met de mobiele telefoon denk dan aan Siri op je iPhone, Cortana op je Windows phone of Google Voice op Android en Google toestellen.

Er komen ook steeds meer spraakgestuurde apparaten op de markt zoals Echo van Amazon en Google Home. Deze apparaten plaats je centraal in je huis en je kunt ze vervolgens allerlei commando’s geven.

Voice Search en SEO

Om vindbaar te blijven met de nieuwste trends en omstandigheden is het van belang om te kijken welke invloeden de voice search op SEO heeft. Bij de huidige zoekmachineoptimalisatie richt je je namelijk op de eerste 10 zoekresultaten op de eerste pagina, maar bij de voice search is er maar plek voor 1 zoekresultaat!

Om op de 1e plaats te komen bij de spraakgestuurde zoekresultaten adviseren we om rekening te houden met de volgende punten:

Wil jij al een start maken om voice search en SEO te optimaliseren?

Men verwacht dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn. Begin er nu al aan en blijf je concurrenten voor! Neem de stap!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.