skip to Main Content

Welke invloed heeft Voice Search op SEO?

Het is een trend die we al langer op zien komen, maar die dit jaar ook op de lijsten staat van de zoekmachinetrends; de voice search!

Lees verder

In 2016 gaf de CEO van Google aan dat 20% van de zoekopdrachten al voice-gestuurde zoekopdrachten waren. Spraakgestuurde zoekmachines worden ook steeds slimmer. Kijk alleen al naar het aantal foute of irrelevante antwoorden. Dat is inmiddels van 20% verminderd naar 8%. Volgens Google is dat ook één van de belangrijkste redenen dat steeds meer mensen voice search willen gebruiken! Wat dit voor invloed heeft op SEO? Je leest het hier!

Standaard voer je met een toetsenbord een zoekopdracht uit maar steeds vaker gebruikt men de eigen stem! Het is makkelijk, snel en handsfree. Op dit moment worden de meeste spraakgestuurde zoekopdrachten gedaan met de mobiele telefoon denk dan aan Siri op je iPhone, Cortana op je Windows phone of Google Voice op Android en Google toestellen.

Er komen ook steeds meer spraakgestuurde apparaten op de markt zoals Echo van Amazon en Google Home. Deze apparaten plaats je centraal in je huis en je kunt ze vervolgens allerlei commando’s geven.

Voice Search en SEO

Om vindbaar te blijven met de nieuwste trends en omstandigheden is het van belang om te kijken welke invloeden de voice search op SEO heeft. Bij de huidige zoekmachineoptimalisatie richt je je namelijk op de eerste 10 zoekresultaten op de eerste pagina, maar bij de voice search is er maar plek voor 1 zoekresultaat!

Om op de 1e plaats te komen bij de spraakgestuurde zoekresultaten adviseren we om rekening te houden met de volgende punten:

1. Gebruik long tail-zoektermen

Bij spraakgestuurde zoektermen wordt er meer gebruik gemaakt van langere zoekwoorden, omdat er natuurlijker taalgebruik wordt gebruikt dan bij getypte zoektermen. Dit zal meer in de vragende zin gebeuren, waardoor de intentie van de zoekopdracht duidelijker wordt.

Waar de focus eerst lag op één tot drie woorden, zal het gaan verschuiven naar een vraag. Woorden zoals wie, wat, waar en waarom worden daardoor ook een stuk belangrijker.

Short tail-zoektermen verdwijnen daarentegen niet, maar ze zullen op den duur wel minder relevant worden.

2. Maak een FAQ-pagina

Maak een FAQ-pagina aan met de meest gestelde vragen (FAQ). De FAQ pagina dient een volledig gedetailleerde opbouw te hebben, gelijk aan zoekopdrachten met voice search.

Beantwoord op de FAQ de vragen met een woord zoals wie, wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Beantwoord vervolgens deze vragen in spreektaal. Dit vergroot de kans dat de spraakgestuurde resultaten naar je website leiden!

3. Focus op lokale vindbaarheid

Met spraakgestuurde opdrachten komt het vaker aan op de lokale zoekresultaten, omdat veel gesproken zoekopdrachten zijn gebaseerd op locatie en gedaan worden met een mobiel apparaat. Voeg zoveel mogelijk informatie toe over de locatie van je bedrijf.

Een ander belangrijk lokaal onderdeel is dat de reviews (rich snippets) getoond worden. Bijvoorbeeld als men op zoek is naar een restaurant in de buurt met een minimale beoordeling van 4 sterren. Dit zal de vindbaarheid op lokale zoekopdrachten verhogen!

4. Zorg dat je een mobiel vriendelijke website hebt

Doordat op dit moment de meeste spraakopdrachten worden uitgevoerd via de mobiele telefoon is het van belang om de website te optimaliseren voor de mobiele gebruikers. Is je website nog niet mobile ready? Laat ons er eens naar kijken!

Wil jij al een start maken om voice search en SEO te optimaliseren?

Men verwacht dat in 2020 de helft van alle zoekopdrachten spraakgestuurd zal zijn. Begin er nu al aan en blijf je concurrenten voor! Neem de stap!

Meer info?

Ontvang maandelijks marketing tips van onze specialisten en de nieuwste blogartikelen in je mail!

Blijf op de hoogte