skip to Main Content
Hotjar Blog

Meer inzicht in je website? Haal meer rendement met Hotjar!

  • Blog

Haal meer rendement uit je website met Hotjar!

Wil je echt weten waar je bezoekers naar kijken op je website? Hoe navigeren zij door je website? Probeer het eens met Hotjar, een handige tool om, naast Google Analytics, nóg specifiekere inzichten te krijgen in je website én je bezoekersgedrag. We gaan in dit artikel dieper in op de mogelijkheden van een zogenoemde ‘heatmap’ tool als Hotjar.

Wat is een heatmap?

Een heatmap is vrij vertaald een warmtekaart. Met een heatmap kun je achterhalen welke op elementen een bezoeker focust en hoe hij zich “beweegt” op je site. Vergelijk de output met een infraroodcamera; zo’n camera geeft namelijk ook een beeld op basis van warme en koude zones.  Volgens dit principe werkt een heatmap ook, alleen registreert deze dan de ‘warme’ plekken van een webpagina door middel van mouse tracking.

Wat kun je met een heatmap van Hotjar?

Binnen Hotjar kun je heatmaps maken die resultaten bijhouden op verschillende apparaten: zoals heatmaps op desktops/laptops, heatmaps op tablets en heatmaps op mobiele apparaten. Met Hotjar kun je drie verschillende soorten heatmaps bijhouden. Deze worden nader uitgelegd.

klikken heatmap

Klik heatmap

De klik heatmap geeft een weergave van alle klikken op een specifieke webpagina. Hoe feller de kleur op een bepaald gedeelte van een pagina, hoe meer er op geklikt is. Deze vorm van heatmap is handig als je een pagina wilt beoordelen op bijvoorbeeld ‘call-to-action’ elementen.

Je krijgt antwoorden op vragen als:

  • Vindt de bezoeker de knoppen wel goed?
  • Zijn er voldoende knoppen / links om door te klikken?
  • Is het voor een bezoeker duidelijk dat men een bepaald element kan aanklikken? Denk daarbij aan een aanklikbare foto om naar een volgende pagina te gaan of een klikbaar logo om naar “home” te gaan in plaats van de tekst “home” te gebruiken. Ziet de klant deze wel?

Met deze heatmap krijg je dus een specifiek beeld van klikken op je webpagina, waarop je vervolgens doelgerichte aanpassingen kunt doorvoeren om je pagina nog duidelijker te maken voor de bezoeker.

beweging heatmap

Beweging heatmap

Met de beweging heatmap wordt het geheel aan muisbewegingen op een bepaalde webpagina bijgehouden. Hier geldt ook weer, hoe feller van kleur een bepaalde plek op een webpagina, hoe vaker en langer een bezoeker hier met zijn/haar muis blijft hangen.

Met een beweging heatmap zie je vaak in grote lijnen welke elementen op een bepaalde webpagina opvallen en welke niet. Het geeft dus een goede algemene weergave “waar een bezoeker zijn oog op laat vallen” en wat “de bezoeker niet interessant vindt”. Door een goede mix te vinden tussen tekst, afbeeldingen en wit-ruimtes kan een gebruiker gemakkelijker door je website worden gestuurd en kun je de route van de bezoeker positief beïnvloeden.

scrollen heatmap

Scroll heatmap

Tot slot is er nog de scroll heatmap, deze map houdt bij hoever een bezoeker op een webpagina naar beneden scrollt.

Met deze scrollmap krijg je inzicht in hoeverre een bezoeker door je webpagina heen leest. Haken veel bezoekers al snel af met scrollen? Dan zien ze waarschijnlijk niet wat jij wil dat ze zien! Probeer dan eens om wat elementen te verschuiven op je webpagina of een pagina in te korten.

Komen bezoekers ver onderaan je webpagina? Dan ben je op de goede weg! De informatie op je webpagina daagt genoeg uit om verder te scrollen! Chapeau!

Hulp nodig of vragen over Hotjar?

Wij helpen je graag verder! Bel ons via +31 (0) 416 – 537287, stuur een mail naar info@twostep.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.