skip to Main Content
Hotjar Blog

Meer inzicht in je website? Haal meer rendement met Hotjar!

Haal meer rendement uit je website met Hotjar

Wil je echt weten waar je bezoekers naar kijken op je website? Hoe zij navigeren door de website? Probeer het eens met Hotjar, een uitermate handige tool om, naast Google Analytics, nóg specifiekere inzichten te krijgen in je website én je bezoekersgedrag. We gaan in dit artikel dieper in op de mogelijkheden van een zogenoemde ‘heatmap’ tool als Hotjar.

Wat is een ‘heatmap’?
Een heatmap is vrij vertaald een warmte kaart. Met een heatmap kun je achterhalen welke elementen op een webpagina ‘hot’ zijn en welke niet. Vergelijk het met een infraroodcamera; zo’n camera geeft namelijk ook een beeld op basis van warmte. Als je voor een infraroodcamera staat en het warm hebt dan zal de camera je feller belichten dan als je dat zou doen als je het koud hebt. Volgens dit principe werkt een heatmap ook, alleen registreert deze dan de ‘warme’ plekken van een webpagina door middel van mouse tracking.

Wat kun je met een heatmap van Hotjar?

Binnen Hotjar kun je heatmaps maken die resultaten bijhouden op verschillende apparaten: zoals heatmaps op desktops/laptops, heatmaps op tablets en heatmaps op mobiele apparaten. Met Hotjar kun je drie verschillende soorten heatmaps bijhouden. Deze worden nader uitgelegd.

klikken heatmap

1.      Klik heatmap

De klik heatmap geeft een weergave van alle klikken op een webpagina. Hoe feller de kleur op een bepaald gedeelte van een pagina, hoe meer er op geklikt is.

Deze vorm van heatmap is uitermate handig als je een pagina wilt beoordelen op bijvoorbeeld ‘call-to-action’ elementen. Je kunt antwoorden krijgen op vragen als: “Zijn er voldoende knoppen om door te klikken?” en “Is het voor een bezoeker duidelijk of iemand een bepaald element kan aanklikken?”. Met deze heatmap krijg je dus een specifiek beeld van klikken op je webpagina, waarop je vervolgens doelgerichte aanpassingen kunt doorvoeren om je pagina nog duidelijker te maken voor de bezoeker.

beweging heatmap

2.      Beweging heatmap

Met de beweging heatmap wordt het geheel aan muisbewegingen op een bepaalde webpagina bijgehouden. Hier geldt ook weer, hoe feller van kleur een bepaalde plek op een webpagina, hoe vaker en langer een bezoeker hier met zijn/haar muis blijft hangen.
Met een beweging heatmap zie je vaak in grote lijnen welke elementen op een bepaalde webpagina opvallen en welke niet. Het geeft dus een goede algemene weergave van waar een bezoeker zijn oog op laat vallen en wat de bezoeker niet interessant vindt. Door een goede mix te vinden tussen tekst, afbeeldingen en witruimtes kan een gebruiker gemakkelijker door je website worden gestuurd en kun je de route van de bezoeker positief beïnvloeden.

scrollen heatmap

3.      Scroll heatmap

Tot slot is er nog de scroll heatmap, deze map houdt bij hoever een bezoeker op een webpagina naar beneden scrollt. Met deze map krijg je inzicht in hoeverre een bezoeker door je webpagina heen leest.  Haken veel bezoekers al snel af met scrollen? Dan zien ze waarschijnlijk niet wat zij zoeken, probeer dan eens om wat elementen te verschuiven op je webpagina. Komen bezoekers ver tot onderaan de webpagina? Dan ben je op de goede weg! De informatie op de webpagina daagt genoeg uit om verder te scrollen!

Hulp nodig bij Hotjar of vragen over dit programma?

Wij helpen je graag verder! Bel ons via +31 (0) 416 – 537287, stuur een mail naar info@twostep.nl of vul het onderstaande contactformulier in.