skip to Main Content
Kies voor TWO STEP
Web & Marketing
  • Werken met Two Step is voor ons als zeer prettig, informeel en laagdrempelig ervaren met een hoge mate van professionaliteit. De uitleg vanaf het begin heeft mede bijgedragen aan een sterke opbouw van de website.
    Coert Donders - NeBeK
  • Bijna alle aangegeven zoekwoorden op 1 bij Google en bijna dagelijks offerte aanvragen. En het belangrijkste? Ruim 20% omzetstijging! Kleine wijzigingen worden snel doorgevoerd en een half woord is vaak al genoeg.
    Harold Weistra - CADdesign
  • Dankzij onze website zijn wij beter vindbaar op het internet. We zijn zeer tevreden over de samenwerking en inleving in ons bedrijf met als resultaat een prachtige website van grote kwaliteit. Super tevreden!
    Jan van Dam - Eetcafé de Zwaan
MENU
Meer Inzicht In Je Website? Haal Meer Rendement Met Hotjar!

Meer inzicht in je website? Haal meer rendement met Hotjar!

Haal meer rendement uit je website met Hotjar!

Wil je echt weten waar je bezoekers naar kijken op je website? Hoe navigeren zij door je website? Probeer het eens met Hotjar, een handige tool om, naast Google Analytics, nóg specifiekere inzichten te krijgen in je website én je bezoekersgedrag. We gaan in dit artikel dieper in op de mogelijkheden van een zogenoemde ‘heatmap’ tool als Hotjar.

Wat is een heatmap?

Een heatmap is vrij vertaald een warmtekaart. Met een heatmap kun je achterhalen welke op elementen een bezoeker focust en hoe hij zich “beweegt” op je site. Vergelijk de output met een infraroodcamera; zo’n camera geeft namelijk ook een beeld op basis van warme en koude zones.  Volgens dit principe werkt een heatmap ook, alleen registreert deze dan de ‘warme’ plekken van een webpagina door middel van mouse tracking.

Wat kun je met een heatmap van Hotjar?

Binnen Hotjar kun je heatmaps maken die resultaten bijhouden op verschillende apparaten: zoals heatmaps op desktops/laptops, heatmaps op tablets en heatmaps op mobiele apparaten. Met Hotjar kun je drie verschillende soorten heatmaps bijhouden. Deze worden nader uitgelegd.

Klik heatmap

De klik heatmap geeft een weergave van alle klikken op een specifieke webpagina. Hoe feller de kleur op een bepaald gedeelte van een pagina, hoe meer er op geklikt is. Deze vorm van heatmap is handig als je een pagina wilt beoordelen op bijvoorbeeld ‘call-to-action’ elementen.

Je krijgt antwoorden op vragen als:

  • Vindt de bezoeker de knoppen wel goed?
  • Zijn er voldoende knoppen / links om door te klikken?
  • Is het voor een bezoeker duidelijk dat men een bepaald element kan aanklikken? Denk daarbij aan een aanklikbare foto om naar een volgende pagina te gaan of een klikbaar logo om naar “home” te gaan in plaats van de tekst “home” te gebruiken. Ziet de klant deze wel?

Met deze heatmap krijg je dus een specifiek beeld van klikken op je webpagina, waarop je vervolgens doelgerichte aanpassingen kunt doorvoeren om je pagina nog duidelijker te maken voor de bezoeker.

Beweging heatmap

Met de beweging heatmap wordt het geheel aan muisbewegingen op een bepaalde webpagina bijgehouden. Hier geldt ook weer, hoe feller van kleur een bepaalde plek op een webpagina, hoe vaker en langer een bezoeker hier met zijn/haar muis blijft hangen.

Met een beweging heatmap zie je vaak in grote lijnen welke elementen op een bepaalde webpagina opvallen en welke niet. Het geeft dus een goede algemene weergave “waar een bezoeker zijn oog op laat vallen” en wat “de bezoeker niet interessant vindt”. Door een goede mix te vinden tussen tekst, afbeeldingen en wit-ruimtes kan een gebruiker gemakkelijker door je website worden gestuurd en kun je de route van de bezoeker positief beïnvloeden.

Scroll heatmap

Tot slot is er nog de scroll heatmap, deze map houdt bij hoever een bezoeker op een webpagina naar beneden scrollt.

Met deze scrollmap krijg je inzicht in hoeverre een bezoeker door je webpagina heen leest. Haken veel bezoekers al snel af met scrollen? Dan zien ze waarschijnlijk niet wat jij wil dat ze zien! Probeer dan eens om wat elementen te verschuiven op je webpagina of een pagina in te korten.

Komen bezoekers ver onderaan je webpagina? Dan ben je op de goede weg! De informatie op je webpagina daagt genoeg uit om verder te scrollen! Chapeau!

Welke opties zijn er naast heatmaps binnen Hotjar?

Uit de heatmaps kan al veel informatie worden gewonnen om doelgerichte aanpassingen door te voeren, maar er zijn meerdere functies aanwezig bij Hotjar, deze worden nader besproken.

Recordings

Met de ‘recording’ optie kun je video’s afspelen van bezoekers die op je website zijn (geweest). Je ziet dan precies hoe 1 persoon door je website navigeert. Dit geldt voor zowel desktop-/laptopgebruikers, als voor tablet- of mobiele telefoongebruikers. Je kunt dus per apparaat en per webpagina bekijken hoe iemand door je website heen gaat.

Feedback Poll

De feedback poll geeft je de mogelijkheid specifieke vraagstukken voor te leggen aan je bezoekers zodat je, naast je inzichten via heatmaps en recordings, nieuwe informatie krijgt over wat de bezoeker vindt van je website. Je kunt bijvoorbeeld vragen om een waardering van de website, waarbij je vervolgens vraagt wat de bezoeker anders zou doen. Het brengt je op nieuwe ideeën en andere inzichten waar je misschien nog nooit aan hebt gedacht.

Funnels

Net als bij Google Analytics kun je funnels instellen om te achterhalen op welke webpagina bezoekers binnenkomen en welke vervolgpagina’s deze doorlopen. Een funnel is een handige tool om onder andere een aankoopproces inzichtelijk te krijgen. Met funnels kun je bijvoorbeeld achterhalen op welke webpagina een bezoeker afhaakt.

Een bijkomende handigheid bij Hotjar is dat je de ‘afhakers’ te zien krijgt in recordings, waardoor je snel kunt zien waar en waarom een bezoeker afhaakt.

Hulp nodig of vragen over Hotjar?

Wij helpen je graag verder! Bel ons via +31 (0) 416 – 537287, stuur een mail naar info@twostep.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

Back To Top