skip to Main Content

Waarom zijn interne links belangrijk?

Het linken vanaf een pagina naar andere artikelen binnen je eigen website, ook wel intern linken genoemd! Het zijn hyperlinks op je website die de bezoekers en spiderbots doorverwijzen naar andere pagina’s binnen je website. Maar waarom zijn interne links, ook wel een interne linkstructuur of interne linkbuilding genoemd, op je website zo belangrijk? Dat vertellen we in dit blog!

Lees verder

Gebruiksvriendelijke website

Er zijn diverse redenen om interne links te gebruiken. Twee van deze redenen zijn om de website gebruiksvriendelijk en informatief te maken voor de bezoekers. De bezoekers navigeren namelijk via de interne linkstructuur (navigatiestructuur) en dus ook de interne links door je website. Het is daarom van belang dat de trefwoorden goed aansluiten bij wat je aanbiedt en laten zien wat ze beloven! Daarnaast kan je op de productpagina’s doorlinken naar andere pagina’s die aanvulling geven of specifieker ingaan op het onderwerp. In een ideale interne linkstructuur heeft de bezoeker maar drie klikken nodig vanaf de homepage om bij de belangrijkste pagina’s te komen.

Een goede interne linkstructuur en doorklikmogelijkheden kunnen er tevens voor zorgen dat de bezoekers langer op je website blijven. Foute en oude links kunnen dit juist weer tegenwerken. Komt de bezoeker veel links tegen die niet werken of links die andere informatie geven dan wordt beloofd, dan kan dit er voor zorgen dat de bezoeker afhaakt.

Vindbaarheid website

Een ander zeer belangrijke reden om interne linkbuilding te gebruiken is de vindbaarheid in Google. Interne linkbuilding zorgt er voor dat de nieuwe pagina’s snel worden gevonden en geïndexeerd door de zoekmachines. Google heeft een robot (spiderbot) ontwikkeld die door websites kan “crawlen” en er een bepaalde score aan kan hangen. Door een goede interne linkstructuur uit te zetten wordt het gemakkelijk voor de spiderbot om de pagina’s te indexeren en te beoordelen. Een spiderbot heeft namelijk maar een beperkte tijd om door de website te crawlen. Tip: maak een XML sitemap! Daarmee help je de spiderbot om je website gemakkelijker te indexeren. Het is ook handig om belangrijke pagina’s en informatie toegankelijk te maken via de footer.

Linkwaarde per pagina

Een belangrijke rankingfactor is de linkwaarde van individuele pagina’s. Je bouwt de linkwaarde op als andere pagina’s naar de betreffende pagina linken. De waarde die wordt gegeven is afhankelijk van de autoriteit en betrouwbaarheid van de linkende website of pagina. De linkwaarde wordt vervolgens verdeeld op de website via de interne links. Link daarom relatief veel interne links naar de belangrijkste pagina’s en minder links naar de minder belangrijke pagina’s.

De juiste anchor tekst!

Tot slot is het een voordeel dat je met interne links de anchor tekst zelf kan bepalen! Het is belangrijk dat de anchor tekst relevant is voor de pagina waar je naar toe klikt. De bezoeker snapt zo waar de pagina waar hij naartoe geleid wordt over gaat. Er wordt aangeraden om hier variatie in te gebruiken, maar probeer geen tot weinig anchor teksten te gebruiken zoals “klik hier” of “lees meer”. Dit sluit namelijk niet aan bij het onderwerp van de pagina waar je naar toe linkt.

Gebruik alleen niet teveel links. Google kan dan de weg kwijtraken en afhaken! Dit kan er toe leiden dat belangrijke pagina’s niet geïndexeerd worden en zoekmachines geen onderscheid meer maken tussen belangrijke en minder belangrijke pagina’s. Verwijder links die niet meer up-to-date zijn. Tip: scan geregeld je website op oude links met een broken link checker.

Bij de opbouw van je website is het belangrijk om te starten met een trefwoordanalyse en op basis van deze analyse maak je een navigatiestructuur. De navigatiestructuur is de blauwdruk voor je interne links. Op deze manier krijg je een beter overzicht uit welke pagina’s je website bestaat en kun je de belangrijkheid per pagina beter beoordelen. Heb je hulp nodig bij het maken van een trefwoordanalyse of navigatiestructuur, neem dan contact met ons op!

Meer informatie over interne links?

Of ben je gewoon benieuwd naar de mogelijkheden voor jouw website? Wij helpen je graag verder! Bel ons via +31 (0) 416 – 537287, stuur een mail naar info@twostep.nl of vul het onderstaande contactformulier in.

Meer info?

Ontvang maandelijks marketing tips van onze specialisten en de nieuwste blogartikelen in je mail!

Blijf op de hoogte